Spring naar de hoofdinhoud

Rudolf Steiner College in Haarlem: School ademt weer frisse lucht

Een gezond binnenklimaat en goede ventilatie is belangrijk op elke school, maar voor een vrije school misschien nog nét een fractie meer. Met kernwaarden als dicht bij de natuur, gezond leven en goed zorgen voor je lichaam kon het Rudolf Steiner College in Haarlem er niet meer omheen: alle lokalen zijn recent voorzien van nieuwe ventilatie-units.

Lees meer...
Rudolf Steiner College in Haarlem: School ademt weer frisse lucht

Rudolf Steiner College in Haarlem

Het Rudolf Steiner College is een middelbare school voor mavo, havo en vwo op antroposofische grondslag. In 2022 opende de school voor de bovenbouw een prachtig nieuw gebouw in de Haarlemse Schalkwijk. De middenbouw (eerste drie leerjaren) bleef gehuisvest op de oude locatie aan de Engelandlaan, schuin aan de overkant. Aan dit pand – tweelaags, plat dak – zijn in de loop van de tijd verschillende bouwdelen toegevoegd.
“Uitbreiding was nodig door de sterke groei van 800 leerlingen tien jaar geleden, naar 1.200 nu”, vertelt rector Peter Stam. “De nieuwbouw zorgde drie jaar geleden voor meer ruimte, maar de oude locatie bleef volop in gebruik. Het pand voldeed ook nog, maar het ventilatiesysteem was gedateerd en nodig aan vervanging toe. Docenten en leerlingen klaagden over warmte, benauwdheid, een muffe lucht en verlies aan concentratie. Zeker op warme zomerdagen viel het contrast met de nieuwbouw sterk op.”

ZUINIG EN DUURZAAM

Om het leef- en leerklimaat in de school voor de komende vijftien tot twintig jaar op het huidige niveau van Frisse Scholen Klasse C te krijgen, besloot het schoolbestuur alle ventilatie-units te vervangen  door nieuwe. De school klopte hiervoor aan bij Airmaster, de leverancier die zestien jaar geleden de inmiddels verouderde ventilatie-toestellen had geplaatst. Gekozen werd voor de moderne variant met nagenoeg dezelfde afmetingen. “Dit stille toestel zuigt per uur 750 kuub vervuilde lucht uit het lokaal en blaast frisse lucht het lokaal in”, zegt Phillip Spencer Davies, projectadviseur Airmaster. “Dat gebeurt geheel automatisch. Docenten hebben er geen omkijken naar. Het systeem past zichzelf aan, op basis van het aantal aanwezige personen in
het lokaal.” 

Vooral dat laatste is voor de school een groot pluspunt. Geen schakelaar die een docent of facilitair medewerker aan- en uitzet (of dat vergeet), maar een automatisch systeem. Peter: “Als vrije school willen we een duurzame en circulaire school zijn en zuinig omgaan met energie. Deze units draaien als het moet, bijvoorbeeld in een klas met dertig leerlingen. Is de klas leeg en daalt het CO2-gehalte weer, dan schakelen ze automatisch af.” Ander duurzaam detail: de oude units gaan terug naar thuisbasis Denemarken en worden uit elkaar gehaald en milieuvriendelijk verwerkt.

Vast bouwteam

De nieuwe toestellen zijn geplaatst door A. de Jong Installatietechniek, een familiebedrijf dat al ruim 145 jaar bestaat en een vaste samenwerkingspartner van Airmaster is. De school stelde als voorwaarde dat de plaatsing van de ventilatie-units zou plaatsvinden tijdens de zomervakantie, zonder uitval van onderwijs. Dat is gelukt: binnen vier weken was de klus geklaard. “We werken altijd met een vast bouwteam”, zegt projectleider Eloy van Zanten. “Om de kosten laag te houden voor de school hebben we ook de bestaande aan- en afvoerkanalen en de buitenluchtroosters gereinigd. De nieuwe apparaten konden we op dezelfde plekken plaatsen als de oude. Tijdens de voorbereidingen hebben we het gewicht goed berekend, om zeker te weten dat de draagkracht van alle constructies uit verschillende bouwperiodes voldoende was.” De Jong organiseerde ook een gezamenlijke start van de installatie. Deze ‘kick-off’ was belangrijk voor de school. Peter: “Voor ons is zo’n technisch project geen kernactiviteit. De startbijeenkomst met vakmensen gaf ons vertrouwen dat het goed zou komen.”

Geen airco

De geplaatste units hebben geen koelmodule. “Een airco zou heerlijk zijn”, geeft Peter ruiterlijk toe, “maar de hogere kosten pasten niet bij ons budget. Daarbij komt dat de installatie dan veel ingrijpender en tijdrovender zou zijn geweest. Het schoolbestuur moest een verantwoorde financiële afweging maken, en voor ons was dit de beste keuze.” Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld op een mooie lentedag een raam open te zetten. Toch raadt Phillip dit af, al snapt hij dat het dichthouden van deuren en ramen tegennatuurlijk kan aanvoelen. “Het systeem werkt bij een open raam minder optimaal, omdat het óók de verse lucht afzuigt. Dat maakt het toestel minder efficiënt en minder energiezuinig.”

Betere werkomstandigheden 

De ventilatie-units worden op afstand beheerd door de applicatie AirLinq Online die per lokaal de situatie (temperatuur, CO2) monitort. Ook de facilitair medewerker van de school kan de gegevens inzien. Zo komt er bijvoorbeeld een melding als de filters aan vervanging toe zijn. De nieuwe situatie is tijdens het interview voor Schooldomein net een week oud, te kort om al ervaringen te horen. Binnenkort volgt nog een centrale uitleg voor alle medewerkers. Peter: “We hebben fors geïnvesteerd in een betere werken leeromgeving. Ik vind het belangrijk dat mijn docenten weten dat er echt iets is veranderd en dat ze weten dat hun werkomstandigheden zijn verbeterd. De komende vijftien jaar ademen we hier weer frisse lucht.”

Neem contact met ons op als u meer wilt weten over onze decentrale ventilatie oplossingen

Ons deskundig verkoopteam staat klaar om al uw vragen te beantwoorden en u in uw specifiek project te helpen met het positioneren en dimensioneren van onze units!

Want us to look at the possibilities in your buildings?